Drijvende betoncentrale haalt duizenden vrachtwagens van de baan.

Terug naar overzicht

Sinds dit najaar exploiteert de firma De Rycke Bouwmaterialen en Beton de allereerste drijvende mobiele betoncentrale. Deze impressionante installatie werd gemonteerd op een ponton van 13 op 50 meter en is 14 meter hoog.

Het betonponton kan worden ingezet op alle werven die in de ruime omgeving van een grote waterweg gelegen zijn. De betoncentrale werd initieel gebruikt voor de bouw van de Kieldrechtsluis, waarvoor de helft van het beton werd gemaakt. In totaal was dit zo’n 740.000 m³ beton, of 1 voetbalveld van 30 verdiepingen (89 meter nvdr.) hoog. Na de bouw van de sluis werd beslist om voor een flexibele, drijvende oplossing te gaan, naast de twee vaste betoncentrales van De Rycke, in Kallo en Herdersem.

Door het betontransport van en naar de werf zoveel mogelijk over het water te laten verlopen, zorgt de centrale er ook voor dat vele duizenden vrachtwagens van de weg worden gehaald. Het ponton kan immers beton pompen tot een paar honderd meter van de kade en kan ook rijdende betonmixers vullen. De capaciteit van het indrukwekkende geheel bedraagt niet minder dan 80 tot 120 kubieke meter beton per uur.

BOVA ENVIRO+ werkt als milieustudiebureau samen met de firma De Rycke Bouwmaterialen en Beton om de nodigde omgevingsvergunningen te bekomen op alle locaties waar de drijvende installatie komt. Dit voor het geheel, bestaande uit de drijvende betoncentrale BONTON en de BEVERT, een duwbak met kraan die voor de aanvoer zorgt.

Voor verdere informatie, contacteer ons via info@bovaenviroplus.be

Terug naar overzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Enkele projecten

Influentbekken van een waterzuiveringsinstallatie

Lees meer
Productiehal met kamerfilterpersen

Lees meer
Grootschalig waterbodemonderzoek Vlaamse havens

Lees meer
Van Veen staalname toplaag van waterbodem

Lees meer
Uitgraving ondergrondse stookolietank en verontreinigde grond

Lees meer